ZBOŽÍ V AKCI
NOVINKY
KONTAKTY
Skupina „S“ – benzínové motory | ||
Třída API | Popis olejů | Platnost cca od r.v. |
SA | Nízko aditivované oleje (obsahují přísady ke zlepšení bodu tuhnutí a inhibitory). | 1940-50 |
SB | Středně aditivované oleje (obsahují přísady proti stárnutí, korozi a opotřebení). | 1956-60 |
SC | Oleje s přísadami proti tvorbě vysokoteplotních úsad, nízkoteplotních kalů, stárnutí, korozi a opotřebení. | 1964-67 |
SD | Oleje pro zvýšené požadavky. | od 1968 |
SE | Oleje pro vyšší namáhání (Stop and Go provoz), převyšuje skupinu SD. | od 1971/72 |
SF | Překračuje skupinu SE (oxidační stabilita, protioděrové schopnosti a odolnost proti tvorbě kalů). | od 1980 |
SG | Oleje s náročnějšími požadavky (snížená tvorba kalů a opotřebení). | od 1989 |
SH | Často syntetické a částečně syntetické oleje (vysokootáčkové motory, přeplňované motory). | od 1994 |
SJ | Syntetické a polosyntetické oleje (požadavky na úsporu paliva a emisní limity). | od 1996 |
SL | Překonávají třídu SJ (úspora paliva, prodloužené výměnné intervaly). | od 2001 |
SM | Překonávají třídu SL zvýšenou oxidační stabilitou, vyšší ochranou proti opotřebení a tvorbě úsad. | od 2004 |
Skupina „C“ – naftové motory | ||
Třída API | Popis olejů | Platnost cca od r.v. |
CA | Oleje pro málo zatěžované motory. | 1940-60 |
CB | Oleje pro motory s nízkým až středním zatížením. | 1949-64 |
CC | Oleje pro střední a těžké provozní podmínky (přeplňované motory). | 1964-70 |
CD | Oleje pro zatěžované motory zejména přeplňované. V roce 1993 nahrazena třídou CF. | 1970-79 |
CD-II | Stejné jako CD, navíc pro dvoudobé naftové motory. V r. 93 nahrazena CF-2. | 1978 |
CE | Oleje pro těžce namáhané a rychloběžné motory zejména přeplňované. | 1983 |
CF | Oleje pro namáhané motory zejména terénních vozidel. Nahrazuje třídu CD. | 1994 |
CF-2 | Stejné jako CF, navíc pro dvoudobé naftové motory. Málo používaná. | 1994 |
CF-4 | Oleje pro moderní čtyřdobé motory (těžké tahače v dálničním provozu). | 1990 |
CG-4 | Oleje pro moderní čtyřdobé motory (motory rychloběžné, splňující emisní limity). | 1996 |
CH-4 | Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem. | 1998 |
CI-4 | Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). | 2002 |
CI-4 Plus | Plus Oleje pro vysokootáčkové čtyřdobé motory, vyžadující splnění emisních norem (s EGR). | 2004 |
Skupina „A/B“ – benzínové a naftové motory osobních automobilů | |
Třída ACEA | Poznámka |
A1/B1 | Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením. |
A2/B2 | Standardní oleje, normální intervaly výměn (již neplatné). |
A3/B3 | Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou. |
A4/B4 | Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem. |
A5/B5 | Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny. |
Skupina „C“ – zážehové a vznětové motory osobních automobilů (s katalyzátory) | |
Třída ACEA | Poznámka |
C1 | Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (FORD). |
C2 | Motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (PSA). |
C3 | Motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (Renault, Hyundai, MB...) |
C4 | Motorové oleje kompatibilní s katalyzátory a s DPF (Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst) tyto oleje prodlužují životnost těchto systémů (platné od r. 2006). |
Skupina „E“ – oleje pro vznětové motory nákladních automobilů | |
Třída ACEA | Poznámka |
E1 | Základní výkonová úroveň motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů (již ne-platné). |
E2 | Standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn. |
E3 | Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn (již neplatné). |
E4 | Motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny. |
E5 | Motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů s možností prodloužení intervalu výměny. |
E6 | Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodloužené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR, DPF a SCR. Třída E6 je zvláště doporučována pro motory s DPF systémy, které spalují palivo s nízkým obsahem síry (50 ppm). |
E7 | Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V. Jsou vhodné pro motory se systémem EGR nebo SCR, není vhodný pro systémy DPF. |
E9 | Motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů se zlepšenou ochranou proti opotřebení, úsadám a sazím se sníženým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu splňující emisní limity EURO I-V včetně prodloužených intervalů výměny oleje. Jsou vhodné pro motory bez i s DPF a pro většinu motorů s EGR a SCR. Zvlášť doporučeno pro nízkosirné palivo. |
Schválení VW – (Volkswagen) | |
Norma VW | Poznámka |
500.00 | Lehkoběžné oleje pro benzínové a nepřeplňované naftové motory. Pouze pro oleje třídy SAE 5W-XX a 10W-XX. |
501.00 | Konvenční vícerozsahové motorové oleje bez lehkoběžného charakteru pro benzínové a nepřeplňované naftové motory. |
501.01 | Konvenční vícerozsahové motorové oleje bez lehkoběžného charakteru pro benzínové a nepřeplňované naftové motory. |
502.00 | Lehkoběžné oleje pro benzínové motory při ztížených podmínkách použití. Pro oleje třídy SAE 0W-XX, 5W-XX a 10W-XX. |
503.00 | Benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (WIV 30.000 km, 2 roky). |
503.01 | Přeplňované benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (WIV 30.000 km, 2 roky). |
505.00 | Celoroční motorový olej pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory. |
505.01 | Celoroční motorový olej speciálně pro naftové motory Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). |
506.00 | Oleje pro naftové motory s prodlouženým výměnným intervalem (WIV 30.000, 2 roky). |
506.01 | Oleje pro naftové motory Pumpe-Düse s prodlouženým výměnným intervalem (WIV 30.000, 2 roky). |
504.00 | Oleje s normou VW 504 00 jsou určeny pro benzínové motory a lze jimi nahradit oleje VW norem: VW 501 01, VW 502 00, VW 503 00, VW 503 01. |
507.00 | Oleje s normou VW 507 00 jsou určeny pro naftové motory a lze jimi nahradit oleje VW norem: VW 506 00 a VW 506 01, pro pevný interval výměny i 500 00, 505 00 a 505 01. |
Schválení MB – (Mercedes Benz – Daimler Chrysler) | |
Norma MB | Poznámka |
MB 226.0 | Jednostupňové motorové oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel. |
MB 226.1 | Vícestupňové motorové oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních automobilů. |
MB 227.0 | Odpovídá ACEA E1-98, oleje pro nepřeplňované naftové motory, výměnná lhůta 15.000 km. |
MB 227.1 | Odpovídá ACEA E1-98, oleje pro nepřeplňované naftové motory, výměnná lhůta 15.000 km. |
MB 228.0 | Jednostupňové motorové oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel. |
MB 228.1 | Vícerozsahové oleje pro přeplňované motory, intervaly výměny do 30.000 km. |
MB 228.2 | Motorové oleje typu UHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, prodloužené intervaly výměny v lehkých třídách do 45.000 km. V těžkých třídách až 160.000 km. |
MB 228.3 | Oleje pro nákladní automobily, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu. |
MB 228.5 | Motorové oleje typu UHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, prodloužené intervaly výměny v lehkých třídách do 45.000 km. V těžkých třídách až 160.000 km. |
MB 228.51 | K mazání naftových motorů, které vyžadují tzv. Low SAPS oleje (nízký obsah sulfátového popele, fosforu a síry). Umožňuje splnění přísných emisních limitů. |
MB 229.1 | Motorové oleje pro benzínové a naftové motory osobních vozidel. Má vyšší požadavky než ACEA A2/B2 a A3/B3. |
MB 229.3 | Motorové oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměn (30.000 km). |
MB 229.31 | Motorové oleje pro osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu. |
MB 229.5 | Motorové oleje pro motory osobních vozidel. |
MB 229.51 | Motorové oleje pro osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popela, síry a fosforu. |
Symbol značení skupiny | Oblast použití | |
ISO 6743 | DIN 51 502 | |
A | AN, B | Otevřené mazací soustavy |
B | FS | Mazání forem, separátory |
C | C, HYP | Ozubené převody |
D | V, K | Kompresory (včetně chladivových), vývěvy |
F | C | Vřetena, ložiska, spojky |
G | CG | Kluzná vedení |
H | H, HV, HF, ATF | Hydraulické systémy |
M | S, W | Obrábění |
N | J | Elektroizolace |
P | D | Pneumatické stroje, (mazání olejovou mlhou) |
Q | Q | Teplonosná media |
R | R | Ochrana proti korozi |
T | TD | Turbíny |
U | L | Tepelné zpracování |
Y | F | Ostatní aplikace |
Z | Z | Parní stroje |
Výkonnostní klasifikace olejů pro mechanické převodovky | |
Třída API | Aplikační a technologická charakteristika |
GL 1 | Oleje pro převody s velmi nízkým zatížením, bez obsahu vysokotlakých přísad. |
GL 2 | Oleje pro převody s nízkým zatížením, bez obsahu vysokotlakých přísad. |
GL 3 | Oleje pro převody (ne hypoidní) se střední úrovní namáhání s nízkým evnt. středním obsahem vysokotlakých přísad. |
GL 4 | Oleje pro převody (ne hypoidní) s vysokou úrovní namáhání s obsahem vysokotlakých přísad (do cca 3,5 %). |
GL 5 | Oleje pro hypoidní převody pracující se značným zatížením s obsahem vysokotlakých přísad ve vysoké dozaci (cca 5 až 6 %). |
GL 6 | Oleje pro hypoidní převody pracující s velmi vysokým zatížením s obsahem vysokotlakých přísad ve velmi vysoké dozaci (až do cca 10 %). |
MT - 1 | Hodnocení olejů pro převodovky s ručním řazením bez synchronizace a rozvodovky. |
AMARO AUTODÍLY
U Cukrovaru 1669/4B
OPAVA 74705
pecnikj@amaroautodily.cz
+420 553 666 139
Vytvořeno systémem www.web-rychle.eu